Sanatate mintala copii

Proiectul ADHDnet

Tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) este una dintre cele mai răspândite probleme de sănătate mintală întâlnite în rândul copiilor, cu o prevalență la nivel mondial de aproximativ 5,3%, cu unele estimări chiar mai mari, cu aproximativ 7,1%. Potrivit Manualului de Diagnostic și Clasificare Statistică a Tulburărilor Mintale – ediția a 5-a (DSM-5; APA, 2013), ADHD este caracterizat printr-un model persistent de neatenție și/ sau hiperactivitate/ impulsivitate, care afectează funcționarea și este mai întâlnit în rândul băieților.

Conform ghidurilor clinice internaționale, intervențiile pentru ADHD includ: tratamente farmacologice (stimulante, non-stimulante), non-farmacologice (de exemplu, training parental  comportamental de grup/ individual, terapie cognitiv-comportamentală) și/sau tratamente combinate (tratament farmacologic + training parental  comportamental).

Chiar dacă există tratamente validate științific pentru ADHD, există în continuare problemele semnificative în mai multe domenii principale. Accesul este limitat la tratamente validate științific, fiind influențat de mai mulți factori, cum ar fi costurile, lipsa specialiștilor, stigma asociată cu diagnosticul și cu psihoterapia/ tratamentul psihiatric, alfabetizarea scăzută cu privire la sănătatea mintală.

Prin acest proiect ne propunem să îmbunătățim accesul la intervenții validate științific pentru părinții copiilor preșcolari cu simptome crescute de ADHD în România, printr-o soluție digitală care poate depăși barierele existente în accesul la servicii de sănătate mintale. Acest proiect va avea contribuții semnificative și asupra direcţiilor viitoare de cercetare asupra intervențiilor personalizate livrate prin intermediul Internetului pentru părinții copiilor cu ADHD.

Despre proiectul ADHDnet

Titlu: Optimizarea intervențiilor parentale digitale pentru ADHD: o abordare din perspectiva analizei de rețea

Autoritatea Contractantă: Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării

Tip proiect: Proiecte de cercetare pentru stimularea tinerelor echipe independente

Cod proiect: PN-IV-P2-2.1-TE-2023-0894, număr contract 68TE ⁄ 08.01.2025

Instituție gazdă: Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, prin Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie/ Institutul Internațional de Studii Avansate de Psihoterapie și Sănătate Mintală Aplicată.

Durata proiectului: Ianuarie 2025 –  Decembrie 2026

Director de proiect: Conf. univ. dr. Costina-Ruxandra Poetar

Obiectivele proiectului

Tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) este una dintre cele mai prevalente tulburări mintale la copii. Intervențiile comportamentale adresate părinților reprezintă tratamente de primă linie pentru copiii cu ADHD conform ghidurilor clinice, dar există numeroase bariere în ceea ce privește accesul părinților la tratamente validate științific.

Scopul acestui proiect este de a dezvolta și testa eficiența unei intervenții online personalizate pentru părinții copiilor preșcolari cu simptome crescute de ADHD.

Echipa de proiect

Costina-Ruxandra Poetar este conferențiar universitar la Catedra de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai.

A obținut titlul de doctor în Psihologie în anul 2016 în cadrul Școlii doctorale Psihodiagnostic și intervenții psihologice validate științific cu teza “Intervenții transdiagnostic livrate prin intermediul tehnologiei”.

Interesele sale de cercetare vizează: intervențiile validate ştiinţific adresate copiilor, adolescenţilor şi adulţilor, psihologia familiei și cuplului, intervențiile livrate prin intermediul tehnologiei (interventii online, computerizate, aplicații pe telefonul mobil, intervenții livrate în Realitatea virtuală).

Anca Dobrean este profesor în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, respectiv psiholog clinician principal și psihoterapeut cognitiv-comportamental cu drept de liberă practică în cadrul Colegiului Psihologilor din România.

Interesele actuale de cercetare vizează identificarea mecanismelor care pot explica tulburările mintale la copii și adolescenți, în special asociate anxietății și depresiei, respectiv testarea unor modalități inovative de intervenție bazate pe tehnologie.  

În cadrul acestui proiect, Anca ocupă poziția de cercetător cu experiență.

Tudor Văidean este medic rezident în specializarea Psihiatrie Pediatrică, fiind implicat în evaluarea și gestionarea unui larg spectru de afecțiuni psihice în rândul copiilor și adolescenților.

Principalele sale interese de cercetare constau în identificarea și studierea unor noi markeri potențial asociați cu manifestările psihopatologice.

În cadrul acestui proiect, Tudor ocupă poziția de cercetător doctoral. 

Liviu Fodor este lector universitar în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie și membru al Institutului Internațional pentru Studii Avansate de Psihoterapie și Sănătate Mintală Aplicată, ambele din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Interesele sale de cercetare includ meta-analiza, abordările de tip rețea ale tulburărilor mintale și metode avansate de cercetare pentru evaluarea eficienței intervențiilor psihologice augmentate tehnologic (de exemplu, realitate virtuală, platforme PC și mobile online/offline) în tratamentul tulburărilor mintale.

În cadrul acestui proiect, Liviu ocupă poziția de cercetător postdoctoral.

Corina-Ioana Ievuța-Bota este studentă în cadrul Masterului de Tehnici psihologice pentru controlul comportamentului și dezvoltarea potențialului uman și absolventă a Facultății de Psihologie din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Interesele ei actuale de cercetare vizează singurătatea în rândul adulților tineri ca o consecință a bullyingului școlar, precum și livrarea intervențiilor validate științific în format online pentru diferite tulburări.

În cadrul acestui proiect, Corina este asistent de cercetare voluntar.

Irina Mazilu este studentă în cadrul Masterului de Psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie și absolventă a Facultății de Psihologie din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Interesele ei actuale de cercetare vizează intervențiile validate științific pentru tulburările de neurodezvoltare, în special ADHD, precum și pentru tulburarea de personalitate borderline.

Ștefan este asistent universitar în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității de Vest din Timișoara. Și-a finalizat doctoratul în psihologie la Universitatea de Vest din Timișoara în anul 2023, susținând teza intitulată „Rolul gândurilor automate negative în rețeaua simptomelor de anxietate și depresie”. 

Lucrările sale se concentrează în principal pe aplicarea analizei de rețea în psihopatologie și psihologia clinică. În cercetările sale, Ștefan a abordat subiecte precum depresia, anxietatea și gândurile automate negative. 

Alte lucrări ale lui Ștefan vizează modul în care descriptorii de personalitate influențează formarea impresiilor despre neuroticismul și extraversiunea unei persoane, precum și proprietățile psihometrice ale Inventarului Multidimensional al Flexibilității Psihologice.

În cadrul acestui proiect, Ștefan ocupă poziția de cercetător postdoctoral.

Buleică Andreea-Bianca este studentă în anul II la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Interesele sale de cercetare sunt legate de modul în care interacțiunea dintre părinți și copii afectează dezvoltarea emoțională, cognitivă și socială a acestora, inclusiv impactul stilurilor de parenting asupra dezvoltării.

De asemenea, este pasionată de promovarea psihoeducației, aceasta servind ca mijloc de sprijin informațional în viața de zi cu zi pentru părinți, profesori și pentru toți cei dornici să parcurgă astfel de materiale.

Mihaela Celus este studentă în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, specializarea Psihologie, anul II, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Interesele sale actuale includ psihologia clinică aplicată, psihoeducația, sănătatea mintală, egalitatea de gen și intervenția educațională pentru copii cu cerințe educaționale speciale și tulburări din spectrul autist.

Rezultate

Noutăți

Înscrierea părinților pentru un nou studiu despre relația dintre factorii parentali și ADHD în rândul copiilor este acum deschisă

Noutăți Proiect ADHD 3-6 septembrie 2025, Glasgow Anunțăm deschiderea perioadei de înscriere pentru studiul: „Cartografierea interacțiunilor momentane dintre cognițiile părinților, stresul emoțional, practicile parentale și simptomele ADHD ale copiilor prin rețele idiografice”. Obiectivul cercetării: Acest studiu urmărește să analizeze, în timp real, modul în care factorii de vulnerabilitate parentali sunt

Citește mai mult »

Cel de-al VI-lea Congres Național și a XX-a Conferință Națională de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului

Noutăți Proiect ADHD 7-9 mai 2025, București, România Poetar, C., Munteanu-Forij, O., Șipoș, R., & Predescu, E. Cartografierea interacțiunilor dintre simptomele de ADHD ale părinților, distresul lor emoțional, practicile parentale și simptomele de ADHD ale copiilor Ievuța-Bota, C.I. & Poetar, C.R. Dezvoltarea și fezabilitatea ADHDnet: o intervenție livrată prin intermediul

Citește mai mult »

A 10-a ediție a Congresului Mondial asupra ADHD

Noutăți Proiect ADHD 8-11 mai 2025, Praga, Cehia Proiectul ADHDnet fost prezentat în cadrul Congresului ca parte a secțiunilor pe temele Tratamente non-farmacologice III și Diagnostic, copii și adolescenți. Poetar, C.R., Dobrean, A., Șipoș, R. & Predescu, E. ADHDnet: Development of an Internet-delivered intervention for parents of preschool children with

Citește mai mult »

Contact

Costina-Ruxandra Poetar

Director de proiect

ADHDnet