Psihoterapie cognitiv-comportamentala livrata online pentru anxietate sociala la adolescenti: o interventie personalizata bazata pe analiza de retea – SONET
Tulburarea de anxietate socială este a treia cea mai frecventă tulburare de sănătate mintală, după depresie și abuzul de substanțe, având o prevalență de-a lungul vieții de aproximativ 12% (Kessler et al., 2005). Este deosebit de comună în rândul tinerilor – studiile din SUA și Noua Zeelandă au raportat rate de prevalență de aproximativ 10% până la finalul adolescenței (Burstein et al., 2011; Merikangas et al., 2010).
În lipsa unui tratament adecvat, tulburarea persistă pe termen lung având consecințe negative semnificative și afecteză toate domeniile vieții. Adolescenții care suferă de această tulburare au performanțe academice mai slabe, sunt mai predispuși să abandoneze școala devreme și să obțină calificări educaționale inferioare. Relațiile sociale sunt, de asemenea, afectate; acești adolescenți au mai puțini prieteni, relații de calitate mai scăzută și sunt mai vulnerabili la bullying (La Greca & Harrison, 2005; Acquah et al., 2016).
Proiectul SONET propune dezvoltarea unei intervenții personalizate, bazate pe analiza de rețea, care va fi livrată online. Această abordare inovatoare urmărește să depășească barierele actuale în accesul la tratamente validate științific, adaptând intervenția la nevoile specifice ale fiecărui adolescent.
Scopul principal al proiectului este de a facilita accesul adolescenților diagnosticați cu tulburare de anxietate socială la tratamente moderne, eficiente și accesibile, contribuind astfel la îmbunătățirea sănătății lor mintale pe termen lung.
Titlu: Psihoterapie cognitiv-comportamentala livrată online pentru anxietate socială la adolescenți: o intervenție personalizată bazată pe analiza de rețea (Acronim: SONET)
Autoritatea Contractantă: Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării
Tip proiect: Proiecte de cercetare exploratorie
Cod proiect: PN-IV-P1-PCE-2023-1950, număr contract 49PCE ⁄ 03.01.2025
Instituție gazdă: Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, prin Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie/ Institutul Internațional de Studii Avansate de Psihoterapie și Sănătate Mintală Aplicată.
Durata proiectului: 03.01.2025 – 31.12.2027
Director de proiect: Prof. univ. dr. Anca Dobrean
Obiectivele acestui proiect sunt următoarele:
Anca Dobrean (Director de proiect) este profesor în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, respectiv psiholog clinician principal și psihoterapeut cognitiv-comportamental cu drept de liberă practică în cadrul Colegiului Psihologilor din România.
Interesele actuale de cercetare vizează identificarea mecanismelor care pot explica tulburările mintale la copii și adolescenți, în special asociate anxietății și depresiei, respectiv testarea unor modalități inovative de intervenție bazate pe tehnologie.
Costina-Ruxandra Poetar este conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Interesele sale de cercetare vizează: intervențiile validate ştiinţific adresate copiilor, adolescenţilor şi adulţilor, psihologia familiei și cuplului, intervențiile livrate prin intermediul tehnologiei (interventii online, computerizate, aplicații pe telefonul mobil, intervenții livrate în prin intermediul realității virtuale).
Robert Balazsi este conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Are o experiență de peste 20 de ani în predarea metodelor de cercetare și a analizei/modelării datelor.
Interesele sale de cercetare vizează utilizarea modelării SEM (bazate pe covarianță) pentru analiza datelor colectate în cadrul proiectelor de cercetare transversală și longitudinală.
Denisa Moldovan este doctorandă în cadrul Școlii Doctorale Psihodiagnostic și Intervenții Validate Științific de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Interesele sale de cercetare se concentrează pe investigarea rolului factorilor parentali în psihopatologia adolescentului și pe identificarea intervențiilor care pot îmbunătăți rezultatele în domeniul sănătății mintale pentru indivizi și familii.
Miruna Crișan este doctorandă în cadrul Școlii Doctorale Psihodiagnostic și Intervenții Validate Științific.
De asemenea, este psiholog clinician și psihoterapeut acreditat, având experiență în evaluare psihologică, psihoterapie și consiliere pentru diverse tulburări de sănătate mintală.
Interesele sale de cercetare vizează explorarea modalităților de reducere a anxietății în contexte de grup pentru copii și adolescenți.
Diana Grama este doctorandă în cadrul Școlii Doctorale Psihodiagnostic și Intervenții Validate Științific.
Interesele ei de cercetare vizează victimizarea prin bullying la copii și adolescenți, cu accent pe rolul factorilor parentali și al mecanismelor individuale, precum reglarea emoțională, autoevaluarea și vulnerabilitățile cognitive.
Gabriela Gujan este masterandă în cadrul programului de master Psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie.
Interesele ei de cercetare includ anxietatea socială și analiza rețelelor psihologice (network analysis), cu accent pe înțelegerea mecanismelor transdiagnostice implicate în tulburările de anxietate.
Director de proiect